„Prolog
Mistica nu este un drum
al gândirii separat de religie. Ambele împart un fundament în sufletul omenesc
sentimentul că lumea nu e un accident sau o forță oarbă, şi că spiritul şi corpul uman sunt strâns legate de Univers şi de Creatorul său. Păgânul care şi-a făcut un zeu din piatră ştia foarte bine că piatra în sine nu putea nici să-l ajute, nici să-l audă. Deseori a modelat-o
el însuşi, dar piatra asta e
parte din rocă,
din munţi, din râuri - din toată natura. Adresându-se pietrei,
idolatrul vorbeşte
Creației şi forţelor acesteia. Oricât de primitiv va fi
fost, simțea în adâncul său că, dacă ar prinde esența pietrei, originea şi secretul său, atunci ar înțelege totul. Pentru el, idolul era
simbolul misterului lumii. Cei care venerau animale sau oameni încercau aceleaşi sentimente.
Dacă este vreo diferență
între religie şi mistică, aceasta constă în faptul că religia este aproape
complet dependentă
de revelație. Toate
religiile predică
ideea că Dumnezeu S-a revelat
unui profet, căruia i-a comunicat dorințele
Sale. Religia nu a rămas
niciodată proprietatea unui
singur individ. S-a adresat unui grup. A avut tendința să prolifereze și să înghită triburi întregi şi naţiuni. Liderii religioşi au forțat deseori cu sabia supunerea față
de credința lor. Din
această cauză, religia a devenit, cu
timpul, rutină
şi s-a legat strâns de sistemele
sociale.
Mistica, în schimb,
este individualistă. Mistica adevărată a fost mereu apanajul unei singure
persoane sau al unui grup restrâns. A fost şi a rămas ezoterică. Misticul nu
s-a bazat niciodată total pe revelația
ce- lorlalți, ci L-a căutat pe Dumnezeu în felul său. Misticul şi-a asumat deseori
religia mediului în
care trăia, dar a încercat să o lărgească; a cuplat-o cu
puterile cereşti
pentru a deveni, de fapt, el însuşi profet.
Definiția personală pe care o atribui
religiei este: mistică
transformată
în disciplină, experiență
de masă și astfel mărită, parțial diluată şi deseori lumească. Cu cât mai de succes va fi
fost o religie, cu atât
mai puternică
influenţa ei şi cu atât mai puternică
retragerea ei de la rădăcinile mistice. Dogma și
magia iau locul experienței
spirituale. Deoarece baza oricărei
religii este mistica, iar ulterior alte elemente vin să o domine, orice
religie este plină
de contradicții care cresc
direct proporţional
cu numărul de credincioşi şi cu popularitatea
acesteia. Cum misticul este, natural, un individualist care se simte
responsabil doar pentru propria persoană, el poate fi mai mult sau mai puțin onest şi desăvârşit. Din clipa în care misticul capătă adepţi şi discipoli,
mistica lui începe să împărtăşească soarta unei religii. Diferențele de opinie îşi fac apariția, la fel conflictele tăcute sau vocale, iar
obstacolele şi
tentațiile lumeşti încep să deranjeze din ce în ce mai mult.
În esență,
fiecare mistic are îndoieli.
El este, natural, un căutător. Mistica şi scepticismul nu sunt
contradictorii. Misticul bâjbâie în întuneric. Aşteaptă revelația, dar aceasta nu vine sau vine
rar. Deseori, devine disperat în
căutarea sa. Dar
misticismul nu este, pur şi
simplu, scepticism sau agnosticism. Mai devreme sau mai târziu, misticul are
tendința să se autoconvingă, să se iluzioneze că a
descoperit ceva. Misticii sunt, de la natură, entuziaşti. Focul credinței ce arde în ei nu poate coexista îndelung cu gheața scepticismului. Când misticul simte că a descoperit părți din Adevăr, le potriveşte în cadrul religiei lui.
Misticii evrei şi-au
legat descoperirile de pasaje din Scripturi, Ghemara, Midras sau chiar de
obiceiuri evreieşti.
Misticii creştini
şi-au bazat
descoperirile pe Noul Testament. Dar, cum caracterul misticilor este asemănător în iudaism, creştinism sau islam, între
toți există o legătură strânsă. Sunt similitudini mai
mari între Swedenborg şi Haim Vital sau Rabi
Nahman din Breslau decât, să zicem, între Gaonul din Vilna şi Papa timpului
său.
Există o asemănare nu
numai între căutările misticilor, ci și
între descoperirile lor.
Misticul înțelege că Dumnezeu este tăcut în cuvânt, în limbaj, dar vorbeşte prin fapte. Toţi misticii cred în Divina Providență.
Faptele Lui şi
modul în care El conduce
destinele omului şi
ale lumii constituie discursul Său. Nu există un dicționar pentru această limbă, nici
n-ar putea exista. Un astfel de dicționar
ar fi, probabil, de mărimea
Universului. Dumnezeu vorbeşte
simultan în
mintea unui om, în
centrul Pământului, în munții de pe Lună, în cele mai îndepărtate stele. Urechea
omului nu este acordată
la un asemenea limbaj, dar atunci când omul ascultă cu toate simțurile şi cu tot sufletul său, el poate începe să înțeleagă câteva dintre cuvintele Sale. Omul de ştiinţă încearcă să înțeleagă limba şi gramatica lui Dumnezeu prin
intermediul experimentelor şi al logicii. Misticul ascultă vocea Divinității în lăuntrul său, în sângele și
măduva sa și prin observații asupra drumurilor Providenţei. Misticul descoperă că, atunci când se roagă cu ardoare lui
Dumnezeu, răspunsul
vine deseori. Înţelege că fiecare dar al înălțării
spirituale creşte
din multă îndoială şi dintr-o nevoie
profundă de unire cu puterea cerească. Speranța creşte din disperare. Misticul descoperă că a face bine oamenilor,
ba chiar şi
animalelor, dă
rezultate. Orice mis- tic adevărat
crede în nemurirea sufletului. Misticul nu poate accepta ideea că sufletul se
stinge ca flacăra unei lumânări şi dispare pentru totdeauna. În general el nu
crede în moarte. Ca oricare alt om, misticul este educat în spiritul
conceptelor de „fapte bune" şi ,,fapte rele", de,,acțiuni ale răului" şi „păcate", dar pentru
el este mai greu decât
pentru oricine altcineva să
accepte că
pornirile către
bine și rău au acelaşi izvor. Misticul trebuie să accepte o formă oarecare de dualism.
Trebuie să
recunoască
prezența forțelor
Binelui şi ale Răului. El trebuie să creadă că există un Dumnezeu şi un anti- Dumnezeu. Într-adevăr, anti-Dumnezeul nu
este o entitate complet independentă Dumnezeu trebuie să-l fi creat cu un scop.
Toți misticii cred în Satana sau în ceva asemănător, indiferent de
numele său.
De ce l-a creat
Dumnezeu pe Satana? De ce ar fi creat Regele Cerurilor un adversar pentru El
Însuşi? Aceasta este o întrebare asupra căreia au cugetat toți filosofii şi misticii de-a lungul
veacurilor şi,
deşi răs- punsurile par să varieze, deseori fiind
încâlcite şi obtuze sau strâns legate de magie şi folclor, în esență,
răspunsul este mereu acelaşi: Dumnezeu i-a oferit
omului cel mai mare dar din tezaurul Său, liberul-arbitru, o anumită autonomie.
Omul nu este constrâns în nicio circumstanță să facă ce-i spun Forțele.
Poate să aleagă. Se poate opune lui
Dumnezeu sau lui Satana, luând
asupra lui consecințele
acestei rezistențe.
Nu îmi propun, în acest
eseu, să scriu istoria misticii, nici măcar a misticii iudaice. Aceasta s-a
făcut și se face de către cercetători. Acest eseu va încerca să relateze experiențele
de viață
ale unuia care se consideră
un pic mistic atât
în viața sa, cât şi în creaţiile sale literare. Dacă acest caz individual
merită o descriere amănunțită, cititorul va fi cel care va judeca. Mă consider cea mai înaltă autoritate în descrierea acestei
poveşti originale, cu
unicitatea şi
- dacă doriți - ciudățeniile
sale. Vin dintr-o familie hasidică şi am început devreme în viață
să explorez învățătura hasidică şi cabalistică, precum şi să mă interesez de
psihologie, şi
voi atinge aceste subiecte în
măsura în care de ele se leagă viaţa şi sentimentele mele
despre mistică.”
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu