PACE VOUĂ! SHALOM ALEIHEM! SALAM ALEYKOM!

30 martie 2012

LEOLAM

Demuult de când am venit eu în Moineşti, mi-am dorit să văd cimitirul evreiesc. 
Mi s-a pus întrebarea "de ce?"  Am răspuns că poate era ceva ce nu văzusem până atunci sau poate cum mi s-a spus că în altă viaţă am fost jewish
Cine ştie? Doamne-Doamne. El e singurul care ştie!


Ieri am avut ocazia să vizitez cimitirul alături de doamna Joséphine Kohlenberg căreia îi mulţumesc.

Pozele pe care le-am făcut sunt din partea cimitirului unde sunt morminte vechi, unele de peste 300 de ani. 
  
Doamna Joséphine Kohlenberg a înfiinţat o fundaţie care îşi propune "PRESERVATION OF THE JEWISH CULTURE AND TRADITIONS OF MOINESTI, ROMANIA" 

Această fundaţie se numeşte "LEOLAM".(daţi click)

Cred că şi cu această iniţiativă a doamnei Joséphine Kohlenberg, Moineştiul va avea un punct de atracţie turistic şi se va auzi de el cum se aude şi datorită  Spitalului Municipal. Pentru cei care poate nu ştiu o contribuţie la promovarea  spitalului din oraşul nostru o are şi doamna Kohlenberg care a lucrat şi lucrează la proiecte pentru spital dar si pentru oraş. 

Ca o completare, de pe site-ul Primăriei Moineşti :
"Cimitirul Evreiesc atestă prezenţa evreilor în Moineşti începând cu anul 1740, atestare făcută pe baza inscripţiilor de pe unele pietre funerare din cimitir.
Astfel, pe o piatră tombală a rabinului Dov ben Iehuda este înscris anul 1740. Arhitectul E. Arnet, care a fost în anul 1960 la Moineşti, a descoperit în cimitir pietre funerare datând din anii 1748 si 1787. Existenţa cimitirului evreiesc este documentul cel mai autentic al existenţei şi continuităţii populaţiei evreieşti în această localitate."



 


Dacă vreţi să vedeţi poze mai deosebite şi din toată lumea intraţi pe blogul doamnei Kohlenberg "Your's future travels".

12 comentarii:

  1. morminte care au peste 300 de ani?in 300 de ani tara noastra a trecut prin razboaie,prin diverse nenorociri.cum s-or fi pastrat acele morminte?

    RăspundețiȘtergere
  2. @ vienela- probabil vom afla mai multe despre istoric de pe site-ul fundatiei
    @shakuka - de ce nu? sunt multe persoane de prin lume care isi au originile in Moinesti si vor sa vada locurile de unde au plecat "stramosii lor" si unii sa aduca chiar la mormant o floare si o piatra (asa am inteles ca e obiceiul), mai ales daca fundatia va reusi si cred ca resuseste sa faca ce si-a propus.

    RăspundețiȘtergere
  3. @vienela- am facut o completare la postare, pasaj luat de pe site-ul Primariei.

    RăspundețiȘtergere
  4. am inteles. ma gandeam la turistic intr-un sens mai larg...

    RăspundețiȘtergere
  5. safim foarte prudenti in a judeca pozitiv sau negativ o anumita fundatie.Dupa ce Federatia Comunitatilor Evreesti din Romania a vandut sau a inchiriat bucati din cimitire rotunjind frumos veniturile,faptul ca sunt mai multe cimitire decat evrei in romania unde au ramas numai 5000 de suflete incita imaginatia evreilor romani si din strainatate.

    mai multe am scris aici:

    http://islamul-azi-abbu.blogspot.com/2012/01/unde-ihie-zikram-baruh-sunt-imprastiate.html


    Din america,din Israel,din alte tari a inceput deodata un val si un flux de simpatie pentru soarta mormintelor.
    In realitate LA UNELE DIN ACESTE interese se prevede o minunata afacere funciara.
    Datorita comunitatii evresti care trebuie sa conserve si sa pazeasca cimitirele,oile pasc printre morminte,gardurile dispar,dispar si bucati de teren.

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu sunt sigura ca la noi nu se va intampla ceva din ceea ce ai scris!

    RăspundețiȘtergere
  7. @Viorica: Nu e vorba de nici o simpatie pentru soarta nimanui.. ci o datorie morala pt un oras si pentru un loc unde au fost generatiile noastre trecute.

    Daca vreti sa va implicati cu ceva, puteti sa spuneti direct, adresa mea o gasiti pe www.leolam.org

    Vin destul de des in Moinesti, putem sa facem si cunostinta!

    Dr. Ing. Josephine Kohlenberg

    RăspundețiȘtergere
  8. Ma reintorc ca sa platesc o datorie de onoare.
    Datoria de a repara aprecierile incorecte postate acum 2 ani.
    Am urmarit tat, Mihaela, fundatia, Rosh Pina, Moinestiul, Cimitirul mai ales.....
    si vreau sa-mi cer public scuze pentru felul total nepotrivit si superficial cu care am tratat subiectul.
    cumva, am incercat sa repar si aici pe acest forum de larga participare....

    http://forum.softpedia.com/topic/945881-unde-zichronam-lebraha-sunt-mormintele-stramosilor/page__st__126#entry15496354

    succes Mihaela, succea si bucurii...!

    RăspundețiȘtergere
  9. scuze Mihaela, dar contul meu este blocat, nu ma pot loga cu numele Abbu...dar nu are importanta...

    RăspundețiȘtergere
  10. Ma bucur ca ai vazut ca s-a facut ceva. Incercam sa obtinem fonduri pentru proiectele pe care le avem. Daca stii ceva in acest sens te rugam sa ne contactezi. Incercam in acelasi timp ca sa aducem la cunostinta locuitorilor orasului, dar si a altora o parte din istoria evreilor din Moinesti. Cred ca ai intrat si pe blogul http://istoriaevreilormoinesti.blogspot.ro/.

    RăspundețiȘtergere
  11. Iar ca raspuns domnului care carcoteste pe forum, ii poti transmite ca anul acesta s-a facut curatenie cu ajutorul unor donatii primite de la persoane carora le pasa si carora le multumim si pe aceasta cale, ca poate vor citi si ei. Ne dorim sa ni se alature si altii care vor citi la proiectele pe care le avem .

    RăspundețiȘtergere